نماد ایران سکو

لوگو چیست؟ چرا شما به طراحی لوگو نیاز دارید؟

لوگو چیست؟ چرا شما به طراحی لوگو نیاز دارید؟

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که هر روز هزاران لوگو می بینید؟

چه درحال بررسی فید اینستاگرام خود باشید، چه به پیاده روی بروید یا با خودرو از خیابان‌ها عبور کنید، همیشه با برندهای مختلف در ارتباط هستید، اغلب بدون اینکه خودتان متوجه شوید. این نمادهای کوچک اما قدرتمند بخشی از زندگی روزمره ما هستند و علیرغم اینکه ممکن است بی اهمیت به نظر برسند، نقش مهمی در برندسازی دارند.

یک لوگوی خوب به مخاطبان شما کمک می کند تا تشخیص دهند شما چه کسی هستید و چه چیزی را مطرح می کنید، درواقع لوگو به عنوان چهره شرکت شما عمل می کند. در این مقاله، به تعریف لوگو و اهمیت طراحی لوگو حرفه‌ای می پردازیم که به طور دقیق شخصیت برند شما را منعکس می کند.

 

لوگو (Logo) چیست؟

لوگو یا نشان واره، نمایشی بصری از برند شماست و به طور معمول از تصویر و متن تشکیل شده است. یک لوگوی خوب، فراتر از این می رود و نشان میدهد که شرکت شما چه کارهایی انجام میدهد و ارزش های آن چه هستند. داشتن لوگوی مناسب گام مهمی در توسعه ی تجارت هر شرکتی است. لوگو بیانگر فعالیت شما نیست، بلکه لوگو نمادی از کسب و کارتان است.

بسیاری از مدیران کسب و کارها بخصوص در کشور ما به اشتباه پی برده اند که طراحی لوگو باید به نحوی انجام شود که بیانگر نوع فعالیتشان باشد و یا در سفارش طراحی لوگو تاکید می کنند که طراحی به گونه‌ای باشد تا بیننده به محض مشاهده طرح لوگو متوجه نوع فعالیت کسب و کارشان شود. این اشتباه بزرگ صرفا برای نداشتن دانش لازم در این زمینه است.

اگر به لوگوی برندهای معروف و بزرگ دنیا دقت کنید مشاهده خواهید کرد که بیشتر از ۹۰% طرح های لوگو این برند ها هیچ گونه ارتباطی با نوع فعالیتشان ندارند، البته که مفهومی را چه آشکار و چه پنهان به همراه دارند، اما این مفهوم با فعالیت آن کسب و کار بی ارتباط است. به عنوان مثال طراحی لوگوی «نایک» برگرفته از دو بال الهه یونان باستان است که مفهوم و پیامی دارد اما با تولید پوشاک هیچ ارتباطی ندارد. جالب این است که طرح لوگوی نایک تنها تصویر لوگویی است که از نام تجاری آن یعنی “نایک” مشهورتر است.

لوگوهای بزرگ دیگر هم به همین صورت است مانند لوگوی بنز، لوگوی پپسی، لوگوی BMW، لوگو توییتر و…، به خاطر داشته باشید که لوگوی شما مانند قلب کسب و کار شماست. به این ترتیب، باید ثابت باشد، به راحتی قابل تشخیص باشد و به شما احساس خوب یا مهم بدهد. روح برند شما باید در تمام عناصر بصری و کانال های بازاریابی توسط یک لوگوی خوب تزریق شود.

لوگو چیست؟ چرا شما به طراحی لوگو نیاز دارید؟

چرا کسب و کارها به یک لوگو نیاز دارند؟

لوگو یا نشان واره بخش مهمی از هویت برند تجاری شماست. این یک نمایش بصری از شرکت شما است که می‌تواند اطلاعات مهم در مورد کسب و کار شما را به مشتریان بالقوه منتقل کند. در اینجا چند دلیل وجود دارد که به شما می گوید چرا ممکن است برای کسب و کار خود به لوگو نیاز داشته باشید:

۱. شناخت برند

یک نشان واره می تواند به کسب و کار شما کمک کند تا برای مشتریان قابل تشخیص‌تر و به یاد ماندنی‌تر شود. وقتی مردم به کسب و کار یا صنعت شما فکر می کنند، این می تواند اولین چیزی باشد که به ذهن می رسد.

۲. جلب توجه

یک لوگوی خوب برای کسب و کار، توجه مشتریان شما را به گونه ای جلب می کند که نام کسب و کار شما به تنهایی نمی تواند.

۳. حرفه ای بودن

یک لوگوی با طراحی خوب می تواند کسب و کار شما را حرفه‌ای تر نشان داده و آن را تثبیت کند، که این می تواند به ایجاد اعتماد با مشتریان کمک کند.

۴. تمایز

یک لوگو(logo) می‌تواند کسب و کار شما را از رقبا متمایز کند و به شما کمک کند در یک بازار شلوغ برجسته شوید. این می تواند ارزش پیشنهادی منحصر به فرد شما و آنچه که کسب و کار شما را از دیگران متمایز می کند، به اشتراک بگذارد.

۵. پایه و اساس برند سازی

لوگوی شما یکی از اولین چیزهایی است که برای کسب و کار خود طراحی می کنید. رنگ‌ها، فونت‌ها و تصاویری که استفاده می‌کنید در بقیه مواد بازاریابی شما برای حفظ ثبات برند منعکس می‌شوند.

۶. بازاریابی

نشان واره را می توان در مواد بازاریابی مختلف مانند کارت ویزیت، وب سایت، رسانه های اجتماعی و تبلیغات استفاده کرد. این می تواند کمک کند تا تمام تلاش های بازاریابی شما به هم گره بخورد و یک تصویر برند ثابت ایجاد کند.

۷. بهبود بخشیدن وفاداری مشتری

با رشد کسب و کار شما و یافتن راه‌های جدید برای دسترسی به افراد بیشتر، لوگوی شما برای مشتریان و مشتریان بالقوه بیشتر آشنا می شود. علاوه بر این، از آنجایی که لوگوی شما بخشی از هویت برند شما است، تا زمانی که برند شما بر کیفیت تمرکز داشته باشد، مشتریان تمایل بیشتری به خرید محصولات با لوگوی شما خواهند داشت.

لوگو چیست؟ چرا شما به طراحی لوگو نیاز دارید؟

انواع لوگو (Logo)

شامل لوگوهای تصویری، نوشتاری و تلفیقی میشوند.

  • لوگوهای تصویری: لوگوهای فیگوراتیو و غیرفیگوراتیو
  • لوگوهای نوشتاری: لوگوتایپ و مونوتایپ

 

سبک های طراحی لوگو

برای صاحبان مشاغل، تعیین نوع لوگوی مناسب گامی مهم در سفر کارآفرینی است. به طور طبیعی، ممکن است فشار زیادی برای ایجاد لوگوی عالی احساس کنید. تیم گرافیک ایران سکو اینجاست تا به رفع بخشی از این استرس کمک کند و شما را با انواع سبک های مختلف نشان واره راهنمایی کنیم، از جمله:

۱. Pictorial ، Symbol

تصویر به کار رفته در این دسته از لوگوها برگرفته از اشیاء پیرامون ماست. تمامی فرم‌های غیرانتزاعی که تعریف شده و آشنا هستند، سیب، پرنده، صورت انسان، همگی از نمونه چیزهایی است که به سادگی میتواند فعالیت یک شرکت را به نمایش بگذارد.

۲. Abstract ، Logo Marks

در طراحی لوگو انتزاعی از تصاویر مفهومی و نمادهای گرافیکی خاصی استفاده می شود که قبلا هیچ مفهوم و هویتی نداشته و معمولا ما به ازای خارجی ندارند و برگرفته از خلاقیت و حس هنری طراحان همراه با زیبایی و ایده پردازان آن است.

۳. Monogram ، Letter mark

لوگوی مونوگرام یک طرح تزئینی است که از ترکیب یک تا سه حرف برای ایجاد یک نماد واحد ساخته شده است. مونوگرام معمولا برای نشان دادن حروف اول نام یک شخص یا تجارت استفاده می شود. همچنین ممکن است برای بهتر نشان دادن مفهوم برند، این حروف با تصاویری نیز ترکیب شوند.

۴. Wordmark

وردمارک ها شامل نام شرکت یا برند به صورت کامل است. برای طراحی ورد مارک ها معمولا از نوشته اختصاصی استفاده می شود، تا منحصر به فرد بودن بیشتری به بیننده منتقل شود. زیبایی و خوانایی دو اصل مهم در طراحی این نوع لوگو می باشد.

۵. Combination

لوگوهایی که ترکیب تصویر و نوشتار اختصاصی را به همراه دارند. انسجام و هماهنگی بین تصویر و نوشته مهم بوده و در صورت عدم وجود هارمونی لازم لوگویی زننده حاصل کار خواهد بود. تصویر و نوشته میتوانند با توجه به مکان نمایش متغیر باشد.

۶. Emblem

لوگوهای امبلم ترکیب و ادغامی از تصویر و متن بوده به طوری که این دو عنصر از یکدیگر قابل تفکیک نیستند. در این نوع اغلب به جزییات بیشتر اهمیت داده میشود و لوگو چهره‌ای سنتی، قدیمی و یکارچه دارد و لوگو حالت پویایی و ریسپانسیو ندارد.

۷. Mascots

مسکات در واقع یک شخصیت طراحی شده است که میتواند معرف یک برند باشد. با استفاده از طراحی یک شخصیت واقعی یا خیالی، اقدام به طراحی یک لوگوی مسکات می نمایند که این لوگو در آینده تبدیل به داستان آنها خواهد شد.

لوگو چیست؟ چرا شما به طراحی لوگو نیاز دارید؟

در طراحی لوگو، زیبایی یا خلاقیت؟

در طراحی لوگو، هر دو زیبایی و خلاقیت به عنوان عوامل مهم محسوب میشوند. این دو عامل به طراحی لوگو ارزش و جذابیت خاصی میبخشند. در واقع، خلاقیت به طراحان اجازه میدهد راههای نوآورانه برای نمایش مفهوم و شناسایی برند پیدا کنند، در حالی که زیبایی موجب جذب و تاثیرگذاری بیشتر لوگو بر روی مخاطبان می شود.

خلاقیت در طراحی لوگو به شما امکان می دهد تا از راهکارهای نوین، فرم های هندسی جذاب، استفاده از رنگ های زنده و ترکیب های بصری جالب استفاده کنید. این کار میتواند لوگو را از سایر رقبا متمایز کند و  در ذهن مخاطبان جا بیفتد.

اما زیبایی نیز نقش بسیار مهمی در طراحی لوگو دارد. طراحی‌های زیبا، با جذابیت بصری و هماهنگی در استفاده از رنگها، فونت ها و الگوها، میتوانند احساس کیفیت و حرفه‌ای بودن برند را به مخاطبان منتقل کنند. همچنین لوگوی زیبا میتواند در ذهن مخاطبان به بخاطرسپاری و شناسایی آسان برند کمک کند.

بنابراین، هم خلاقیت و هم زیبایی در طراحی لوگو اهمیت دارند و بهترین نتیجه از ترکیب موفق این دو عامل به دست می آید.

 

اصول طراحی لوگو

  • سادگی

سادگی چیزی است که به یک لوگو کمک می کند تا در برابر چالش های زمان بایستد و همچنین آن را در ذهن مخاطبان ماندگار کند.

  • خوانایی

خوانایی بدیهی‌ترین مورد در بین اصول طراحی لوگو است. شما به لوگویی نیاز دارید که همه بتوانند آن را بخوانند.

  • منحصر به فرد بودن

شما به چیزی نیاز دارید که برای عموم قابل شناسایی باشد و به سرعت نظر افراد را جلب کند. طراحی لوگوی منحصر به فرد نیاز به یک مفهوم طراحی منحصر به فرد دارد.

  • مقیاس پذیری

لوگوی شما باید بتواند با هر اندازه ای سازگار شود. یک لوگوی مقیاس پذیر باید در هر اندازه ای معنا داشته باشد، خوب به نظر برسد و خوانا باقی بماند.

  • تعادل و تناسب

نشانه یک لوگوی عالی این است که به عنوان یک طراحی متعادل به نظر میرسد. هنگامی که لوگوی خود را ایجاد می کنید، آن را از نظر تعادل بررسی کنید تا به چشم خوب به نظر برسد.

  • عالی به نظر رسیدن در حالت سیاه و سفید

به یاد داشته باشید که کسب و کار خود را در روزنامه ها، مجلات، بروشورها و غیره تبلیغ خواهید کرد. در چنین تبلیغاتی معمولاً ناشران به سراغ چاپ بی‌رنگ تبلیغات می روند، در این صورت، طراحی لوگوی شما باید تاثیر خود را بر بینندگان حفظ کند. اگر لوگوی شما در رنگ ها چشمگیر به نظر می رسد، اما در تبلیغات روزنامه، کمتر چشمگیر است، باید لوگو را دوباره طراحی کنید.

  • استفاده از نسبت طلایی یا عدد فی

نسبت طلایی یا فی یک نسبت ریاضی است که اغلب در طبیعت و هنر یافت می شود. گفته می شود که حس هماهنگی و تعادل را در طراحی ایجاد می کند. لوگوی شما را منحصر به فرد می کند. برخی از لوگوهای معروفی که از نسبت طلایی استفاده می کنند عبارتند از: اپل، پپسی، توییتر و…

  • درک مخاطبان

یک لوگو نه تنها باید نشان دهنده شرکتی باشد که برای آن ایستاده است، بلکه باید مخاطبان هدف خود را نیز منعکس کند.

 

نتیجه گیری

به طور کلی، یک لوگو یا همان نشان واره می تواند به کسب و کار شما کمک کند تا یک هویت برند قوی ایجاد کند و تأثیری ماندگار بر مشتریان بگذارد. این یک سرمایه گذاری مهم در موفقیت بلند مدت کسب و کار شما است.

Picture of زهرا شفیعی فر
زهرا شفیعی فر
ما در تیم تولید محتوای ایران سکو تلاش میکنیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه طراحی سایت، تولید و تدوین ویدیو، طراحی گرافیک و کمک به بازاریابی و رشد کسب و‌ کارهای اینترنتی را تهیه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *